Wednesday, 30 November 2011

Petua Untuk Menyayangi Seseorang

1. Sayangi dia dengan hati, bukan dengan perasaan. Jika anda meletakkan sesuatu perhubungan berdasarkan perasaan, ianya akan gagal kerana perasaan sentiasa berubah dari masa ke semasa. 


 2. Sayangi dia seadanya. Dia sememangnya seorang yang istimewa dan biarkan ianya kekal begitu. Jangan sesekali terfikir untuk mengubah apa-apa tentang dia kerana sekali anda mengubah, selamanya anda akan terus mengubah dirinya. Tentu anda masih ingat, anda terpikat padanya kerana dia adalah dia. Maka, tiada alasan untuk anda mengubah dia untuk menjadi seseorang yang lain.


3. Sayangi dia sepenuh hati. Sesungguhnya dia telah banyak berkorban untuk anda. Dengan kelebihan yang ada padanya, dia berpeluang untuk menjalin hubungan dengan seseorang yang lebih sempurna tetapi demi cinta, dia telah memilih diri anda. Maka, jangan sesekali cuba untuk mempermain-mainkan keluhuran cintanya.


***berhati-hati menjaga hati .. bukan mudah menjaga hati , hanya lelaki sejati yang mampu untuk menjaganya dengan baik .. (◡‿◡✿)



Photo: Bukti saya sayangkan awak..

.(◡‿◡✿).


Photo: Assalamualaikum dan selamat pagi ..

doaku hari ini .. semoga semuanya baik-baik sahaja .. :)

10 Petanda Dia Jodoh Kita


Firman Allah SWT, bermaksud "Jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu" (Surah Muhammad, ayat 7)

Jodoh adalah perkara yang sudah ditetapkan oleh Allah yang maha Esa. Tetapi bagaimana kita mengetahui dia memang ditakdirkan untuk kita? Allah SWT mengurniakan manusia telinga untuk mendengar, mata untuk melihat dan aka untuk berfikir. Jadi gunakan sebaik-baiknya bagi mengungkapkan rahsia cinta yang ditakdirkan. Dua manusia yang rasa mereka dapat hidup bersama dan memang dijodohkan pasti memiliki ikatan emosi , spiritual dan fizikal antara keduanya. Apabila bersama, masing-masing dapat merasai kemanisan cinta dan saling memerlukan antara satu sama lain. Lalu gerak hati mengatakan, dialah insan yang ditakdirkan untuk bersama. Benarkah ia seperti yang diperkatakan?

Berikut adalah 10 petanda yang menunjukkan dia adalah jodoh kita :

1. Bersahaja

Kekasih kita itu bersikap bersahaja dan tidak berlakon. Cuba perhatikan cara dia berpakaian, cara percakapan, cara ketawa serta cara makan dan minum. Adakah ia spontan dan tidak dikawal ataupun kelihatan pelik. Kalau ia nampak kurang selesa dengan gayanya, sah dia sedang berlakon. Kadang-kadang, kita dapat mengesan yang dia sedang berlakon. Tetapi, apabila dia tampil bersahaja dan tidak dibuat-buat, maka dia adalah calon hidup kita yang sesuai. Jika tidak, dia mungkin bukan jodoh kita.

2. Senang Bersama

Walaupun kita selalu bersamanya, tidak ada sedikit pun perasaan bosan, jemu ataupun tertekan pada diri kita. Semakin hari semakin sayang kepadanya. Kita sentiasa tenang, gembira dan dia menjadi pengubat kedukaan kita. Dia juga merasainya. Rasa senang sekali apabila bersama. Apabila berjauhan, terasa sedikit tekanan dan rasa ingin berjumpa dengannya. Tidak kira siang ataupun malam, ketiadaannya terasa sedikit kehilangan.

3. Terima Kita Seadanya

Apapun kisah silam yang pernah kita lakukan, dia tidak ambil peduli. Mungkin dia tahu perpisahan dengan bekas kekasihnya sebelum ini kita yang mulakan. Dia juga tidak mengambil kisah siapa kita sebelum ini. Yang penting, siapa kita sekarang. Biarpun dia tahu yang kita pernah mempunyai kekasih sebelumnya, dia tidak ambil hati langsung. Yang dia tahu, kita adalah miliknya kini. Dia juga sedia berkongsi kisah silamnya. Tidak perlu menyimpan rahsia apabila dia sudah bersedia menjadi pasangan hidup kita.

4. Sentiasa Jujur

Dia tidak kisah apa yang kita lakukan asalkan tidak menyalahi hukum hakam agama. Sikap jujur yang dipamerkan menarik hati kita. Kejujuran bukan perkara yang boleh dilakonkan. Kita dapat mengesyaki sesuatu apabila dia menipu kita. Selagi kejujuran bertakhta di hatinya, kebahagiaan menjadi milik kita. Apabila berjauhan, kejujuran menjadi faktor paling penting bagi suatu hubungan. Apabila dia tidak jujur, sukar baginya mengelak daripada berlaku curang kepada kita. Apabila dia jujur, semakin hangat lagi hubungan cinta kita. Kejujuran yang disulami dengan kesetiaan membuahkan percintaan yang sejati. Jadi, dialah sebaik-baik pilihan.

5. Percaya Mempercayai

Setiap orang mempunyai rahsia tersendiri. Adakalanya rahsia ini perlu dikongsi supaya dapat mengurangkan beban yang ditanggung. Apabila kita mempunyai rahsia dan ingin memberitahu kekasih, adakah rahsia kita selamat di tangannya? Bagi mereka yang berjodoh, sifat saling percaya mempercayai antara satu sama lain timbul dari dalam hati nurani mereka. Mereka rasa selamat apabila memberitahu rahsia-rahsia kepada kekasihnya berbanding rakan-rakan yang lain. Satu lagi, kita tidak berahsia apa pun kepadanya dan kita pasti rahsia kita selamat. Bukti cinta sejati adalah melalui kepercayaan dan kejujuran. Bahagialah individu yang memperoleh kedua-duanya.

6. Senang Bekerjasama

Bagi kita yang inginkan hubungan cinta berjaya dan kekal dalam jangka masa yang panjang, kita dan dia perlu saling bekerjasama melalui hidup ini. Kita dan kekasih perlu memberi kerjasama melakukan suatu perkara sama ada perkara remeh ataupun sukar. Segala kerja yang dilakukan perlulah ikhlas bagi membantu pasangan dan meringankan tugas masing-masing. Perkara paling penting, kita dan dia dapat melalui semua ini dengan melakukannya bersama-sama. Kita dan dia juga dapat melakukan semuanya tanpa memerlukan orang lain dan kita senang melakukannya bersama. Ini penting kerana ia mempengaruhi kehidupan kita pada masa hadapan. Jika tiada kerjasama, sukar bagi kita hidup bersamanya. Ini kerana, kita yang memikul beban tanggungjawab seratus peratus. Bukankah ini menyusahkan?

7. Memahami Diri Kita

Bagi pasangan yang berjodoh, dia mestilah memahami diri pasangannya. Semasa kita sakit dia bawa ke klinik. Semasa kita berduka, dia menjadi penghibur. Apabila kita mengalami kesusahan, dia menjadi pembantu. Di kala kita sedang berleter, dia menjadi pendengar. Dia selalu bersama kita dalam sebarang situasi. Tidak kira kita sedang gembira ataupun berduka, dia sentiasa ada untuk kita. Dia juga bersedia mengalami pasang surut dalam percintaan. Kata orang, "lidah sendiri lagikan tergigit", inikan pula suami isteri'. Pepatah ini juga sesuai bagi pasangan kekasih. Apabila dia sentiasa bersama kita melalui hidup ini di kala suka dan duka, di saat senang dan susah, dialah calon yang sesuai menjadi pasangan hidup kita.

8. Tampilkan Kelemahan

Tiada siapa yang sempurna di dunia ini. Tipulah jika ada orang yang mengaku dia insan yang sempurna daripada segala sudut. Pasti di kalangan kita memiliki kelemahan dan keburukan tertentu. Bagi dia yang bersedia menjadi teman hidup kita, dia tidak terlalu menyimpan rahsia kelemahannya dan bersedia memberitahu kita. Sudah tentu bukan senang untuk memberitahu dan mengakui kelemahan di hadapan kekasihnya. Malah, dia tidak segan mempamerkan keburukannya kepada kita. Misalnya, apabila dia bangun tidur ataupun sakit dan tidak mandi dua hari, dia tidak menghalang kita daripada melawatnya.Apabila kita dan dia saling menerima kelemahan dan sifat buruk masing-masing, memang ditakdirkan kita hidup bersamanya.

9. Kata Hati

Dengarlah kata hati. Kadangkala, manusia dikurniakan Allah deria keenam yang dapat mengetahui dan memahami perasaan pasangannya. Dengan deria batin ini juga kita dapat saling tahu perasaan masing-masing. Kita dan dia juga dapat membaca fikiran antara satu sama lain dan dapat menduga reaksi dan tindakbalas pada situasi tertentu. Apabila kita yakin dengan pilihan hidup kita, tanyalah sekali lagi. Adakah dia ditakdirkan untuk kita? Dengarlah kata hati dan buatlah pilihan. Serahlah segalanya pada ketentuan yang maha berkuasa.

10. Solat Istikharah dan Tawakkal

Jodoh dan pertemuan semuanya di tangan Allah SWT. Manusia hanya perancang di pentas dunia ini dan skripnya ditulis oleh yang maha esa. Adakalanya, dalam memainkan peranan sebagai pelakon, diberi petunjuk melalui mimpi atau gerak hati. Mimpi memang mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan sembahyang Istikharah dan memohon supaya Allah memberikan petunjuk, insya-Allah dengan izinnya kita mendapat petunjukNya. Jika dia pilihan kita, buatlah keputusan sebaiknya. Jika tidak, tolaklah dia dengan baik. Semua yang kita lakukan ini adalah bagi mendapatkan kebahagiaan hidup di dunia. Setelah semuanya diusahakan, berserahlah kepadaNya dan terus berdoa. Ingatlah, nikmat di dunia ini hanya sementara.Nikmat di akhirat adalah kekal selamanya.

~~ AQ BUkAnLaH iNsAn SemPurNa YANG PunYa BaNyK KekuRaNGAn~~

suka~suka

aq dpat lagu nie dari atikah..aq suka la lirik lagu nie klo nak hayati betol-betol laa..walapon xda la kaitan ngat ngan aq, aq i juz want to say, im very-very hepy with him..lagu nie tajuk PUTUS by ImeLda..artis youtube..*_____*


and for those yang penah wat aq kecewa @ men2 kan perasaan aq, x kisah dah suma tue, coz aq dah dpat lebeyh baek dri suma tue.. 
 i Love you so muCh!!!


Aku duduk sendirian di kamarku
Menangis kesepian keranamu
Kau tinggalkan aku
Kau cari yang lain
Tergamakmu merobek hatiku

Aku duduk sendirian di kamarku
Menangis kesepian keranamu
Kau tinggalkan aku
Kau cari yang lain
Tergamakmu merobek hatiku

Tapi setelah kau pergi aku
Mendapat lebih baik darimu
Dia hargai aku
Dia sayangi aku
Lebih dari padamu
Aku ingin kau tahu
Betapa ku gembira
Tidak lagi bersamamu
Namun pastinya
Nanti kau akan sedari
Yang kau perlu cintaku
Yang kau perlu cintaku
Yang kau perlu cintaku

Tuesday, 29 November 2011

cIntA PuDIng TriFLe???

I Like da delicious dessert food..

nie aq wat special utk my Mr.Paly..hhehehe..aq wat time ary last aq jumpa dya sbelon aq blek uUm..aq wat tanpa pertolongan mak aq tau!! first time mak aq xcampor tangan..kira 101% made in my own hand..huhuhu

sbelom aq wat nie for paly, aq dah try wat 2,3 sblom tue..melihatkan kejayaan aq wat tue, terdetik aty nie nak wat utk my tersayang..*_^..

cara-cara nak wat puding nie simple sgt..setakat aq pown bleyh msak, kiqa small matter la kan..aq gantikan lapisan bawah (kek) ngan tepung kastard=D

BAHAN-BAHAN :
  1. 4 sudu besar tepung kastard
  2. 5 cawan air
  3. 4 sudu besar gula ( mengikut rasa )

sEcrEt's RecIpE *_____^

nie time aq nak wat suRPrIse kAt DyA..koNon2 nak surprise besday dya wlopown dah telebey ary..nak wat camner, dah aq bwu blek n dapat jumpa dya.. ptg tue aq cakap nak jumpa dya n nak tgok dya n membe2 dya mengail ikan kat tasek kulim..

first tue aq ingat nak jumpa kejap jew, pas mkan kek nak swoh dya belek amek rod mengail n aq lak nak g umah kwan aq yang kat2 citu..konon2 2 in 1 la punya keja laa..

tetiba dya bebai n ckap < klo nak jumpa sat bek jumpa tros kat tasek > xyah dya nak kuaq awal pastue nak ptah blek amek rod kat umah..salah aku kah???? tp xkan nak bwak rod mai Giant kan??? then dya ckap ,xpew,membe bleyh tolong bwak rod tue, kita tros g tasek>hmmm,.. :(

sdeyh gak la aq nak wat surprise, last2 dya lak bebai.. mau xmau, aq pown spent ptg tue ngan dya..elok dah settle mkan n nak g tasek, tetiba lak ujan.. xjdy la aq tgok depa mengail.. xdew rezeki..

nie la kek yang kami pilih~~~

tadaaaa..nie la kek tue..
banana cake~blackforest cake..
nyummiii..
DALAM HATY DOK XSABAQ NAK MKAN..hahah
lenkali wat la bebai lg *______^ ngee~~

Friday, 25 November 2011

ouR vIDeO fOr Me!!!

I LoVe U dAmn MuCh!!
i nEEd u iN mY LiFe!!
oNLy U thAt i wANt!!

vIdEo mY cAyUnK BiKin UnTuk Sy *_^

im vEry ApPReCiATE iT..MmUAaHhhHh

video

~cEriTERa CamerOn HiGhLAnD~



rombongan kilang!!!

yupPz!! reaLLy..nie time aq keja kilang dlu..ada sowang kak nie (kak nana), dya nie mmg jdy kepala rombongan kilang shif aq keja..time first tue, cik non ada ajak aq pi, tp aq mcm berat aty nak pi..ntah la napa..tp pas kak ita dok bg ayat2 power kat, otomatik pi bg nma kat kak nana nak pi CAMERON HIGHLANDS..huhuhu..ntah la apa yg kak ita jampi aq..(*_*)

non ajk wan??? kak ita ngan mat kie (arwah) aq??? my mom or paly???

niat tue mmg nak ajk mak aq, tp aq rsa better g ngan family klo ngan mak kan??? so, i have decided to bring paly with me!! aq mmg dah lama tingin nak round2 ngan paly.. eppy sgt time tue.. smpaikan dlam bas pown xbleyh nak tido..pdahal aq xtido pown mlam tue.. excited ngat kowt (maybe) xpenah2 aq tidow lam bas, tambah lak paly dok sblah kan..adooyyy!! segan2..

awak!! sy bahagia sgt dapat bersama awak!!  u are gentlemen guy, understanding and caring about me!! im very appreciate what ve u done for me since u become my boyfren.. i hope that u are my first and da last one who will be my PRINCE CHARMING.. i hope that our relationship between us will be forever untill da last..

    
nie dekat honey farm~~





saYaNg,
mEnGeNaLlimU SAtU kEiNdAhAn buaTKu,
bErGuRaU DeNaGAnMu SaTU kEBaHaGIaaN,
MeNyAkITi HAtIMu cUbA kUeLakKaN,
CuMa SAtu PinTakU,
BiARLaH PeRHubUngAn iNI kEKaL BerPANJaNGan..

mY hEaRT jUst FoR U!!

sOrY fOr aLL mY MiStAkE tHat I hAd dOnE BeFOrE :(
         
  

Wednesday, 23 November 2011

RuHiL amAni_ kAwAn

RUHIL AMANI HUSSEIN???? nie la tuan empunya yang nyanyi lagu KAWAN tue.. aq nie cuma tumpang femes jew.. time dulu-dulu ada gak la mak aq cita yang mak aq minat lagu dya.. time tue ngah femes kowt.. kita nie generasi baru, mna nak kenai.. penah time dlu aq ngah tido, kebetuln time tue radio ngah siar lagu KAWAN, mak aq kejot then ckap, <nie la lagu KAWAN> adoooyyyyaaiii!! (mmg time kna bangon pown) tetiba lak mai lagu tue..huhuhu..
dari citu la aq pown mula dngaq.. hmmm, time kat matrik dlu, azimah ciap download lg lgu nie..hahahah.. nie pic time dya muda-muda dulu.. agak cantik la kan~~~


Kawan Lyrics

Kawan... apa erti sayang 
Jika hati tak senang 
Kawan... apa erti kasih 
Jika kau tersalah pilih
Kau... pandai bercerita 
Surat panjang berjela 
Kita tak pernah bersua 
Aku tak suka berncinta
Apakah ertinya ini 
Mengganggu akal dan hati 
Lupakan saja, lupakan diriku 
Kita di bangku sekolah lagi...
Hei! Jangan buang masa 
Dengan berkhayal saja 
Kawan lihat masa depan 
Masih jauh di hadapan
Hei! Jangan main api 
Nanti membakar diri 
Ilmu harus kita cari 
Kelak kita takkan rugi

try2 la nyanyi yer!! cHaIyoKKK!!

mUrTabAk MeGi~~

so deLicous..hehehe..fest time aq msak for paly..eppy sgt wlopown benda simple jew.. *_^ ayaq tgan sndiri tawww!!!


ptg tue konon2 nak joging kat mEnGkUaNg dAm larrr..huhuhu..tp kitorang mmg joging pown..cuma aq jew cpat semput..besa lar, terover energy..sebenaqnya aq curi2 masak murtabak megi nie coz mak aq cbok dok tlong kat umah paklong aq yang wat kenduri arwah, aq lak cbok msak kat dpoq sndiri..hehehe..( tp tkot gak terkantoi..)

hmmm, time blek kat parking moto tue, aq tros bg murtabak megi nie yang aq boh lam bekas kat paly..hehehe..wat slumber jew time tue..aq tingin nak msak kat paly coz dok dgq awek2 len dok msak kat pakwe depa..aq???? nie bwu nak start daaa.. selalu xkena time klo aq nak msak.. tkot mak aq usha pelik lak coz xpenah2 rajin msok dapoq..huhuhu


nie aq nak cerita mcm mna nak bikin murtabak megi nie..=D

BAHAN-BAHAN (SORANG) :

  • 1 bungkus maggie
  • 2 biji telur
  • 1 labu bawang besar
  • 1 tangkai daun bawang
  • garam secukup rasa
  • 1 bungkus perasa maggie
  • 1 biji cili merah


CARA-CARA PENYEDIAAN : 
  1. Mula-mula hiris bawang, cili merah dan daun bawang.
  2. Kemudian rebus maggie sehingga lembut (jgn sampai kembang).
  3. Toskan maggie.
  4. Pecahkan telur dah pukul sehingga kembang serta masukkan secubit garam.
  5. Selepas itu, masukkan bahan-bahan tadi ke dalam telur (maggie, hirisan bawang, daun bawang, cili merah dan perasa maggie).
  6. Gaul rata bahan-bahan tersebut.
  7. Akhir sekali, panaskan kuali dan masak seperti lempeng dan biar kekuningan.
  8. Lastly, dah ciap...bleyh dimakan bersama sos ketika panas-panas.












~SELAMAT MENCUBA~

YEeAaAhhH!!! aq berjaya buat untuk paly..hehehe..dya ckap sedap and first time dya makan..lg special, aq lak yang buatkan..hehehe..hmmm, dok lama pas tue aq tanya.. < xtry buat kew??? > dya ckap dah try..tp xjdy!! dya wat mcm msak mee..aq pown xtau dya wat camna..
so, my mr. PALY, cer try ikot resepi nie..nnt bleyh saya rasa lak..ngee~~

I LOvE To cOok this sImPLe DeLiCIoUs foOD LiKes ThE wAy I LoVe YoU MuCh..mmMuuUaAaHhHh!!!


Tuesday, 22 November 2011

asSiGmEnT ooO aSsIgMeNT..

LiBraRy kULim...


Al kisahnya nak wat assigment.. wah!!! ASSiGmEnT kah???? yEeAaHHH!! aSsiGmeNt with my bestiEs aq kat uum merangkap group aq.. mcm xcaya ja cuti2 wat assigment..rajin giler..huhuhu..tp, e2 la kami :)


ATIKAH n HAJAR..mArKEtTiNG..wat iklan pasal cat..first tue aq berjanji set time punya la awal..last2 aq gak paling lambat..maklom laaa, umah jaoh..( alasan semata-mata ).. =D SemANgAt!!!
time kat library mula-mula mmg kami bertiga, pastu Rahiman (hajar punya pakwe) mai.. dok xlama pastue mai lak Mat Jat (atikah nya pakwe) adoyaaaiiiiiiiiiii!!! jeles kah aq??? mna paly??? aku??? hmmm, paly keja la time tue, sokeyh, aq pham..wlopown paly xdew time tue, tp dya dkat di aty aq..heheheh..( msg jew mampu)

AsSigMent xciap pown..tp...............



dPaT gak jumpa pakwe aq!! salah satu asSigment yg perlu settle..huhuhu

haSiL aSsiGment!! 




u'r always be side of me!! LOvE u VeRy MucH!!







YA ALLAH... Jika Engkau Izinkan Hambamu Jatuh Cinta,Maka Pertemukanlah Hamba Dengan Orang Yang Juga Mencintai Engkau Ya Rabb,,,Yang Tau AKan KUASA MU,Yang Tau Akan Kekurangan KU 

        


sAAt - sAAt IndaH BeRsaMa mU X KaN penah Ku LUpa..                  


SettLe SuDa aQ pUNyA AssIgMnEnt.. ni la hasil dia...ahhaha..muUAAhhh


aLhAmdulilah, aq tunggu paly blek keja, then kami jumpa kejap....tp pas2 ronda tasek kuLim,tetiba lak ujan..hmmm, terpaksa lar tunggu bwah pondok kat2 citu sementara ujan benti..aq rasa best sgt coz always bersama aq..

The end..aq blek umah dengan mood yg hepy..*_^

~~tInGat lak cALLerRInGToNE fon paly time first2 kami kenal dlu < Aq DiBiUs ciNta> YusRi ngAn SaPeW NtAh nYaNYi..

Saturday, 12 November 2011

evEnT tiME CUti~~

time cuti mid sem ary tue..aq eppy ngat dapat peluang kuaq ronda2 + dating wit my hubby..hehhehe..
kira masa aq bnyk abeh ngan dya la wlopown bnyak rintangan yang melanda ( sadisnyaaaa)

tep2 kali kuaq, time blek mst bsah nya..tingat lak time kecik2 men ujan..tp kali nie men ujan ats moto..

walopon aty aq ketaq sgt nek moto time ujan coz sekali guroh, aq wat cool jew..huhuhu..
aq bkan takot pew, aq takot kna smpaq petir jew..jaoh sgt pemikiran aq kan =D
lastly aq selamat smpai umah..alhamdulillah..
aq yang aq nak dya tau, aq xkisah kuaq nek apew, even nek bas pown aq sanggop..kekadang aq merungut gak, tp aq men2 jew..xdew lgsong niat len..

hmmmm, slah satu aktiviti aq time cuti.................jeng3..nie la pic dya...ULU PAIP..
sbenaqnya xplan pown nak pi cnie..aq pown xbwk apa..coz niat utama nak p tgok SuGaR gLaDer kat umah kawan bek aq..tgok2 paly msg ckap nak pi ulu paip..aq nie pantang owg ajk, confirm join..yuhoooooooo
tp adek paly sorg jew yg sempat mandi..time paly nak mndy,UjaN...kecian bucox aq..ngee~~

X SEMPAT NAK MANDY..huhu
G TGOK JEW ^^

beSt nya klo dpat mandy..tp klo ramai yg join mst lg best..bila2 nak pegi lg laaa...

insyaallah klo di izinkan...